Konsumenttvistnämnden
Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd
Advokatsamfundets konsumenttvistnämnd är en nämnd för alternativ tvistlösning som prövar arvodestvister eller ekonomiska krav riktade mot en advokat eller en advokatbyrå från en konsument.
Konsumenttvistnämnden inrättades i enlighet med EU-direktiv och en EU-förordning. Detta i syfte att höja konsumentskyddsnivån inom EU. I svensk rätt införlivades EU-direktivet den 1 januari 2016.
För att Konsumenttvistnämnden ska pröva en tvist så krävs det att konsumenten skriftligen ska ha klagat till advokaten och försökt att uppnå en lösning i samförstånd.
De ekonomiska kraven får inte understiga ett belopp motsvarande 1 000 kronor och inte överstiga en 200 000 kronor. Vidare måste kravet till Konsumenttvistnämnden komma in inom ett år efter det att konsumenten skriftligen framställde ett klagomål till advokaten.
Kostnaden för att få ärendet prövat av Konsumenttvistnämnden ligger på 100 kr.
Beslut från Konsumenttvistnämnden är bindande för advokaterna. Detta enligt punkt 4.1.7 i vägledande regler om God Advokatsed. Skulle en advokat inte följa ett beslut från Konsumenttvistnämnden så kan du som konsument anmäla advokaten till Advokatsamfundets Disciplinnämnd.
Ett beslut från Konsumenttvistnämnden kan inte överklagas. Som konsument kan man emellertid välja att få ett ärende prövat även i allmän domstol. Det är dock viktigt att poängtera att konsumenten inte kan först välja att pröva ärendet i en allmän domstol och därefter hos Konsumenttvistnämnden.
För mer information