Tillämpning
- För de tjänster Guard Advokater AB (nedan kallad Advokatbyrån) erbjuder Dig (nedan kallad Klient) gäller följande angivna villkor i den mån annat inte följer av tvingande lag eller Sveriges Advokatsamfunds vägledande regler om god advokatsed.
Uppdragets utförande
- Samtliga uppdrag Advokatbyrån erhåller ska utföras i enlighet med god advokatsed. Ändring och tillägg av det erhållna uppdraget ska alltid ske skriftligt.
- Advokatbyråns rådgivning är anpassad efter förhållanden i det enskilda fallet. Det åligger Klienten att presentera samtliga relevanta omständigheter i ärendet och ej utelämna information som kan komma att vara av betydelse för bedömningen i den aktuella frågan.
- Klienten kan inte förlita sig på den lämnade rådgivningen i förhållande till något annat ärende eller använda rådgivningen något annat ändamål än för vilket den lämnades.
- Advokatbyrån tillhandahåller juridisk rådgivning i förhållande till svensk rätt och är inte ansvarig för att lämna Klienten rådgivning avseende sådant som kan vara föremål för eller regleras av lagstiftning annat land. Advokatbyrån kan dock komma att uttrycka uppfattning om rättsläget i andra jurisdiktioner baserat på allmän erfarenhet. Detta utgör dock inte juridisk rådgivning som Klienten kan förlita sig på. Sådan rådgivning måste i stället inhämtas av lokal expertis.
- För det fall Klienten har anmält en företrädare för ärendets hantering, kommer Advokatbyrån att agera utifrån de instruktioner som erhålls från Klientens företrädare och utgå från att företrädaren är behörig att framföra instruktioner till oss för Klientens räkning.
- Advokatbyrån accepterar Klientens uppdrag som ett uppdrag för advokatbyrån och inte för en enskild fysisk person såvida uppdraget inte erhålls genom offentliga förordnanden.
- Advokatbyrån utgår ifrån att de uppgifter och handlingar som Klienten lämnar oss är sanna. Om inte särskilda skäl föranleder annat så är Advokatbyrån inte skyldig att kontrollera sanningshalten eller äktheten i de uppgifter och dokument som Klienten lämnar oss.
- I enlighet med vägledande regler om god advokatsed har samtliga anställda på Advokatbyrån tystnadsplikt och sekretess avseende Klienten och de uppgifter Klienten anförtror oss. Tystnadsplikten kan inte brytas annat än med Klientens samtycke. Därutöver får uppgifter endast röjas i enlighet med särskilda sekretessbrytande bestämmelser i lag.
Arvode
- För uppdragets utförande har Advokatbyrån rätt till skäligt arvode. Arvodet ska överensstämma med god advokatsed och beräknas efter flera faktorer såsom uppdragets art, svårighetsgrad, omfattning och betydelse, nedlagd tid, den erfarenhet, skicklighet och skyndsamhet som uppdraget har krävt samt arbetets resultat.
- Klienten debiteras för allt arbete som utförs i ett ärende såsom telefonsamtal, möten, mail-korrespondens, upprättande av skriftliga handlingar, förberedelse inför sammanträde och domstolsförhandlingar, rättsliga analyser och överväganden, beräkningar mm. Utöver ersättning för arbete debiteras också ersättning för tidsspillan (dvs restid i samband med sammanträde eller domstolsförhandling).
- Arvode debiteras löpande enligt Advokatbyråns vid tiden gällande timtaxa. Klienten ska informeras om ärendets timtaxa vid första mötet. För det fall uppdragets art eller komplexitet visar sig vara större än vad som inledningsvis kunnat antas kan justering i timtaxan förekomma. I sådant fall ska Klienten informeras skriftligt. Timtaxan är densamma oavsett vem på Advokatbyrån utfört åtgärd i ärendet. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att justera timtaxan en gång per kalenderår. Mervärdeskatt tillkommer på timtaxan.
- För det fall Klienten har rättsskydd och angiven timtaxa överstiger rättsskyddstaxan debiteras Klienten mellanskillnaden. För den händelse rättsskyddsförsäkring endast ersätter en del av fakturerat arvode har Advokatbyrån rätt att fakturera Klienten resterande delen.
- Advokatbyrån har rätt att löpande begära förskott på arvode och utlägg. Vid utebliven förskottsbetalning eller betalning på fakturerat arvode har Advokatbyrån rätt att frånträda uppdraget.
- När uppdraget avslutas slutfaktureras Klienten med avdrag för tidigare erlagt belopp. För det fall innestående Klientmedel överstiger fakturerat arvode återbetalas mellanskillnaden till Klienten.
- För det fall Advokatbyrån erbjuder en tjänst med fast pris (motsvarande max x antal timmar) ska betalningen ske genom insättning på Advokatbyråns Klientmedelskonto. Advokatbyrån förbehåller sig rätten att avbryta uppdraget om dess omfattning blir sådant att det inte bedöms kunna hanteras inom ramen för det reglerade Klientmedlet. Vid sådana fall ska klienten underrättas om att fortsatt debitering sker löpande enligt timarvode om klienten önskar att Advokatbyrån ska fortsätta handlägga ärendet. Vidare kan uppdraget avbrytas om Advokatbyrån bedömer att det ligger utanför Advokatbyråns verksamhetsområde.
Fakturering
- Fakturering av arvode, omkostnader och utlägg sker löpande och i regel månadsvis om inte annat särskilt skriftligen avtalats. Detta gäller även om rättskydd/rättshjälp beviljats, avräkning sker i sådant fall efter det att uppdraget avslutats.
- Betalning av faktura skall ske inom tio (10) dagar. På fakturabelopp som inte betalats i tid utgår dröjsmålsränta enligt lag från den dag som infaller tio (10) dagar efter fakturadatum. Om det föreligger särskilda skäl kan anstånd med betalning medges om Klienten och Advokatbyrån avtalat om detta särskilt. Betalas fakturan inte i tid får Advokatbyrån upphöra med vidare arbete för Klienten eller frånträde uppdraget.
- Vid utebliven betalning utgår påminnelseavgift om 250 kr för privat personer och förseningsavgift om 450 kr för näringsidkare. Dröjsmålsränta debiteras enligt räntelagen.
Kommunikation
- Advokatbyrån kommunicerar med sina klienter och andra som är involverade i ett uppdrag på flera sätt, bland annat via e-post, SMS och telefonsamtal. Genom ingående av uppdragsavtal med Advokatbyrån samtycker Klienten att kommunikation sker via e-post, SMS och telefon. Klienten har dock alltid rätt att återkalla sitt samtycke när som helst genom skriftligt meddelande till Advokatbyrån.
- Klientens kontaktuppgifter registreras i samband med första kontakt med Advokatbyrån. Om Klienten byter e-post, telefonnummer eller postadress är det viktigt att Klienten informerar Advokatbyrån om detta genom ett skriftligt meddelande till info@guardadvokater.se. Advokatbyrån tar inte ansvar för rättsförluster som uppstår på grund av felaktiga eller inaktuella kontaktuppgifter till Klienten.
Bevarande av handlingar
- Advokatbyrån lagrar de aktuella handlingarna i ärendet digitalt i ett skyddat ärendehanteringssystem. Advokatbyrån tar inte emot eller bevarar handlingar i original.
- När klientens uppdrag slutförts eller på annat sätt upphört, ska Advokatbyrån till Klienten lämna ut sådana handlingar som tillhör denne om inte Klienten särskilt begär att handlingar ska fortsatt förvaras av Advokatbyrån. Klienten samtycker att handlingarna kan skickas digitalt till Klientens e-postadress. För det fall Klienten önskar handlingarna i pappersform har Advokatbyrån rätt till skälig ersättning för kopieringen.
- Efter slutfört uppdrag arkiverar Advokatbyrån handlingarna digitalt under tio år eller den längre tid som uppdragets natur påkallar. Därefter förstörs handlingarna genom iakttagande av reglerna om sekretess.
Behandling av personuppgifter
- Advokatbyrån är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter vi erhåller i samband med bedrivande av advokatverksamhet eller som annars behandlas i kontakt med myndigheter. Vi behandlar personuppgifterna i enlighet med vår integritetspolicy som finns på (https://guardadvokater.se/integritetspolicy/). Den tillhandahålls även i pappersform på Klientens begäran.
Avtalstid
- Uppdragsavtal ingås per ärende och avslutas i regel i samband med att Advokatbyrån genomfört det överenskomna uppdraget. Om uppdraget avser företräde vid domstol eller myndighet anses uppdraget vara slutfört genom dom eller beslut. För det fall Klienten önskar överklaga beslutet eller domen fortsätter uppdraget på samma villkor efter mottagande av fullmakt för överklagandet.
- Klienten kan när som helst avsluta uppdraget genom att skriftligt begära att Advokatbyrån inte längre ska företräde Klienten. Betalningsskyldighet föreligger dock alltjämt för dittills nedlagt arbete och utlägg som uppkommit före uppdragets upphörande.
- För det fall Advokatbyrån inte erhåller erforderliga instruktioner, uppgifter, handlingar, fullmakt eller dylikt för uppdragets fullföljande inom skälig tid efter begäran därom, äger Advokatbyrån att genast frånträda uppdraget.
- Under alla omständigheter upphör ett uppdrag när Advokatbyrån fullgjort uppdraget enligt Klientens instruktioner.
Ansvarsbegränsning
- Med de begränsningar som följer av detta avtal ansvarar Advokatbyrån för skada som Klienten vållats genom Advokatbyråns fel eller försummelse vid uppdragets utförande. Advokatbyråns ansvar för skada omfattar inte utebliven vinst eller annan indirekt förlust. Ansvaret är begränsat till direkt skada och till ett belopp som vid skadetillfället motsvarar utfallande försäkringsbelopp enligt den obligatoriska ansvarsförsäkring som Advokatbyrån innehar. För närvarande är detta belopp begränsat till maximalt tre miljoner kronor.
Retur och avbruten handläggning
- För det fall den köpta tjänsten avser rådgivning eller en annan tjänst som beställs av en privat person (konsument) genom telefon eller e-post är distansavtalslagen är tillämplig. Genom godkännande av våra avtalsvillkor samtycker du att tjänsten påbörjas efter beställning och att du därmed inte har ångerrätt för utförd tjänst. Vad gäller bokad tid för rådgivning har Klienten rätt att utan kostnad avboka den bokade tiden senast 24 timmar före den avtalade tiden för rådgivningen. Avbokningen ska ske skriftligt till info@guardadvokater.se. Vid sen avbokning utgår en administrativ avgift om 450 kr.
- För det fall uppdraget avser en tjänst med fast pris faktureras kostnaden för den faktiskt nedlagd tid enligt Advokatbyråns var tid gällande timtaxa upp till det ursprungliga fastpriset.
Klagomål
- För det fall Klienten är missnöjd med anledning av uppdragets utförande eller debiterat arvode har klienten rätt att anmäla missnöje hos advokat Sadik Kutlu på Advokatbyrån.
- Om missnöje skulle kvarstå kan anmälan inges till Sveriges advokatsamfund.
- Om Klienten är konsument kan Klienten vända sig till Konsumenttvistnämnden vid Sveriges advokatsamfund. Med konsument avses i detta sammanhang fysisk person, som agerar för ändamål som faller utanför näringsverksamheten. En förutsättning för att tvisten ska prövas av Konsumenttvistnämnden är att denna inte handläggs eller är avgjord av domstol.
- För att prövning ska kunna påkallas måste konsumenten vända sig till Konsumenttvistnämnden inom ett år efter det att klagomålet framställdes till advokaten. Nämnden ska avgöra ärendet inom 90 dagar. En advokat är skyldig att följa beslut från konsumenttvistnämnden.
- Konsumenttvistnämnden har följande kontaktuppgifter:
Konsumenttvistnämnden, Box 27321, 102 54 Stockholm
Telefon: 08-459 03 00
E-post: konsumenttvistnamnden@advokatsamfundet.se.
Webbadress: www.advokatsamfundet.se/konsumenttvistnamnden